motorcykel bmw R1100 ryckning ryckningar mc bmw motorcykel R1100 bmw ryckningar bmw motorcykel mc bmw r1100 ryckningar motorcykel bme mc ryckningar surge
Så blir man av med ryckningarna

Det går att justera bort R1100 motorernas ryckningar. Motorn blir därefter jämn och fin i gången.
Om motorn var illa justerad från början får man också väsentligt bättre ork på låga varv, det blir som en ny MC!.

Somliga exemplar är helt fria från ryckningar medans andra är nästa oanvändbara på grund av ryckningarna.
En del lär sig så småningom att köra så att ryckningarna inte besvärar dem så mycket. Det är dock onödigt att lida på detta vis!

De ryckningar som detta handlar om märks tydligast vid jämn gas vid sådär 2500 – 3500 rpm vid körning på låg växel. För mig var de också mycket besvärande vid acceleration från låga varv (<2500) till höga varv (>3500) då den ryckte och hackade. Motorn skall gå jämnt och fint vid en sådan acceleration. Åtminstone GS’en ska utan vidare lyfta framhjulet vid rent gaspådrag, i vart fall på 1:ans växel. Det gör den om motorn är rätt justerad.

Metoden har uppfunnits av Rob Lentini i Arizona och finns sedan länge beskriven på IBMWR’s site http://www.ibmwr.org . Metoden har tidigare provats av Bumsen-skribenter utan framgång.
När jag försökte fick jag först samma nedslående resultat som de men efter att ha forskat lite mer så hittade jag knepet.
Detta är således mina erfarenheter. Dessa stämmer utomordentligt väl överens med de många andra har, huvudsakligen i USA.

Två orsaker
Det finns två orsaker till ryckningarna. De ger var för sig problem men allra värst blir de i kombination.

En orsak är att trottlarna inte är helt exakt synkroniserade, det är petigt med detta.
Om  trotttlarna ej är synkroniserade så får en cylinder fetare blandning än den andra. Lambdasonden känner då i avgaserna av att man minska bränslemängden och styrenheten minskar bränslet. Resultatet är att den andra cylindern får så mager blandnig att den inte går alls, oooops då ökar styrenheten bränslemängden igen etc etc etc = ryckningar.

Den andra orsaken är att TrottelPositionsSensorn (TPS) är oprecist monterad och har eventuellt också i sig ett diffust ändläge. Det gör att styrenheten tror att trottlarna är mindre öppna än vad de verkligen är. Detta gör att blandningen blir magrare och man hamnar lätt i ovanstående problem med alltför mager blandning till ena cylindern. Man tappar också ork vid lägre varv och lägre gaspådrag eftersom blandningen är för mager (vid stora gaspådrag styrs insprutningen på annat sätt).
 

Hands on
Innan man börjar justeringen av trottlar och TPS så bör man vara säker på att ventilerna är rätt justerade.

Först så justerar man TPSen. Idén är att när trotteln är helt stängd så ska sensorn ge en utspänning på 0 Volt och så fort man börjar öppna trottlarna så ska sensorns utspänning börja öka (från 0). Utspänningen mäts i anslutningskontakten på sensorn. Det är den röd-vita kablen, längst bak, som man ska mäta på. Mätningen görs relativt motorns hölje, jord.
För att få vänster trottel (den med TPS på) att stängas helt så måste man först lossa trottelwiren ordentligt och därefter backa stoppskruven till trotteln (låst med blå lack från fabriken) så trotteln verkligen vrider sig till sitt stoppläge.
Med vänster trottel helt stängd och en voltmeter på plats (tändning på och sidostöd in) lossas fästskruvarna till TPS. TPS vrids sakta och försiktigt. Åt ena hållet ökar spänningen och åt det andra minskar spänningen till nästan noll (sådär 6 a’ 9 mV). Tricket är att vrida sensorn försiktigt från området med spänning ut till dess att spänningen inte längre sjunker (6 a’ 9mV). Men absolut inte längre! Det är med detta som BMW har problem.
Sedan skruvas sensorn fast. Se till så att sensorn inte rubbas under fastskruvningen. Gör eventuellt flera försök. Lås sen skruvarna med lite låslack.

Därefter ska stoppskruven till vänster trottel ställas in. Vrid den tills att spänningen blir 370 a’ 380mV och lås den med lack.

Nu kommer vi till synkroniseringen av trottlarna. Det finns tre olika justermöjligheter för vardera trottel, stoppskruven för minsta möjliga gaspådrag, tomgångsskruven och justeringen på trottelkablarna

Först synkroniserar vi stoppskruven för höger trottel till den redan justerade vänstra.
Det gör vi genom att först lossa trottel wirarna och stänga både höger och vänster tomgångsskruv (de i mässing). Därefter ansluts en bra differentiell vaccummätare till synkroniseringsuttagen på trottelhusen.
Starta och värm upp motorn, Justera därefter vänster stoppskruv så att det inte blir någon skillnad i vaccum mellan sidorna. Lås sen stoppskruven med låslack. Om inte motorn går på tomgången så vrid ut tomgångs-skruvarna ett halvt varv eller så (precis lika på båda sidor, viktigt).
Skulle tomgången ligga för högt så backa båda stoppskruvarna något och justera vänster stoppskruv igen för lika vaccum.

Nästa steg är att justera trottelkablarna. Denna beskrivning avser de nya trottelkablarna med en liten ”fördelardosa” som kom –96. Iden är dock samma för de äldre trottelkablarna med ”Y-delning”.

Lossa trottelwiren lite vid gashandtaget så att ”fördelardosan” är säkert i ändläget. Vrid justerskruven på trottelwiren på vänster sida så att wiren är spänd men inte mer än att trotteln fortfarande ligger an mot stoppskruven. Lås justerskruven. Justera höger sida på samma sätt. Starta motorn och vrid på gasen så att motorn varvar ca 4000varv. Justera höger trottelwire så att det inte blir någon skillnad i vaccum.

Slutligen så släpp av gasen och justera tomgången med de två tomgångsskruvarna. Vrid ut dem ca 1,5 varv justera dem så att det blir lika vaccum. Klart!

Om allt blev rätt så ska motorn gå jämt och fint nu.

Om motorn trots detta rycker så kan det bero på att bottenläget på TPS har dålig precision. Det vill säga när man stänger trotteln så sjunker spänningen jämt och fint till kanske 12 a’ 14 mV för att bara minska långsamt. Om vi då har vridit ned den till 6 a’ 9mV så har vi vridit för långt! Detta tycks vara individuellt för olika exemplar av TPS. Bottenläget är inte riktigt att lita på!
Åtgärden är att vrida TPS så att spänningen ökar något. Anslut voltmetern och se till att trotteln är emot stoppskruven (så vi vet var vi är) och notera spänningen. Den bör fortfarande vara 370 a’ 380mV. Lossa nu fästskruvarna till TPS och vrid den så att spänningen ökar 10mV och dra fast sensorn igen.
Man får prova sig fram tills det går bra, det kan räcka med 5 mV men det kan också krävas 15mV.
Öka inte spänningen mer än nödvändigt.

Klart!

QuickAndDirty
Quick and dirty varianten är att bara göra sista steget ovan med ca 10mV ökning, synkronisering vid 4000 varv och synkronisering av tomgången med mässingsskruvarna. Alltså som ovan men utan att röra stoppskruvarna.
 

Laga inte något som fungerar!
Om din motor inte har dessa ryckningar så rör inte inställningarna!
Om du vill justera en ryckig motor så hämta hem de amerikanska beskrivningarna också!
Gör inget som du inte är säker på att klara av.

                                                                                                             Mikael Markow  ML2080
                                                                                                            mm@utronix.se
 
  ----------- SLUT --------